De koehandel die speelafspraakjes maken heet: tips

speelafspraakje-maken

Keihard onderhandelen op het schoolplein

Een speelafspraakje maken, dat klinkt heel gemütlich, maar in wezen is het keiharde koehandel die elke dag op het schoolplein bedreven wordt. Een date met je besties, voor kleine mensen, dat is ook echt gezellig. Als de koehandel eenmaal tot een goede deal is afgerond. Heel vaak gaat het goed. En heel vaak ook niet. Kom je net kijken op het schoolplein, dan lijkt het proces van playdates maken soms ondoorgrondelijk. In dit blog vind je een paar basisregels voor het maken van speelafspraakjes,  waardoor je het onderhandelingsproces supersnel onder de knie krijgt. Ook voor de gevorderde handelaars zit er handige info bij. Lees ook de afspraken voor het vieren van halfjaardagen.

Speelafspraakje maken

In tegenstelling tot op de echte vleesmarkt hebben de koeien op het schoolplein eigen handelsverdragen. Het maken van speelafspraakjes tussen de koeien, of liever gezegd kalfjes, begint al in afwezigheid van de zaakwaarnemers, meestal tijdens het buitenspelen in de kleine pauze. De fanatieke kalfjes peilen vast wie er ’s middags beschikbaar is. En daar beginnen de problemen. Want zeker de jonge kalfjes hebben het onderdeel agendabeheer nog niet op orde. Dus die knikken enthousiast van ja op de vraag of ze kunnen spelen. Als de twee kalfjes dan ’s middags op hun moeder of vader af komen dartelen, komen ze van een koude kermis thuis. “Maar je moet vanmiddag naar zwemles, net zoals de 40 maandagen hiervoor.” Oeps vergeten.

Tip 1: Bij stukgelopen onderhandelingen geef je direct ruimte voor nieuwe onderhandelingen met andere kinderen

Als mijn dochter een speelafspraakje heeft gemaakt, terwijl ze helemaal niet kan, ga ik daar omstandig excuses voor maken en wil ik direct een afspraak maken voor een andere dag. Tip 1: doe dat maar niet. Kinderen kunnen op twee manieren reageren als de afspraak niet door kan gaan, zo heb ik ontdekt.  Voor de helft van de kinderen maakt het niet zoveel uit dat het met jóuw kind geen afspraakje heeft. Die wil gewoon met iemand spelen, en eigenlijk is het om het even met wie. En als ze ’s middags nog iemand moeten zoeken, dan weten ze ook dat ze haast moeten maken. Dus als jij je agenda trekt om een ander speelafspraakje te maken, gaat dat ten koste van de zoektijd naar een nieuwe date. Dus weg met dat schuldgevoel, want anders laat je ze twee keer met lege handen staan.

Tip 2: bij stukgelopen onderhandelingen waar jij of je kind schuld aan heeft,  heropen je op een later moment via de app

Maar goed, dit geldt voor de ene helft van de kalfjes. De andere helft is wel gigantisch teleurgesteld. Zeker kleuters zijn soms bekaf na een schooldag, dus sta niet gek te kijken als de “nee, jullie kunnen niet spelen” mededeling leidt tot een dramatische huilbui. Ook dan heeft een nieuw afspraakje maken echt geen zin. Ouders voelen zich opgelaten en willen hun kind het liefst per direct naar huis afvoeren. App de ouders later om een nieuwe playdate te maken. Dat was tip 2.

Tip 3: afspraak is afspraak

Wat als je kind al een speelafspraakje heeft gemaakt, maar daarna een nieuw aanbod krijgt van een ander kind waar het liever mee speelt? Dan ontstaan op het schoolplein zielige momenten. In het geval van een assertief kind komt het nog wel verhaal halen als het nieuwbakken koppel al aan het onderhandelen is over waar er gespeeld wordt. Nog erger is als het kind niet zo assertief is en het alleen achterblijft en zijn speelafspraakje huppelend met een ander het schoolplein ziet aflopen. Ja, lieve mensen, dat vind ik echt zielig. En hoewel je als ouder niet altijd zicht hebt op hoe de onderhandelingen precies zijn verlopen, en je dus ook niet altijd de juiste informatie hebt om de juiste beslissing te maken, is het wel handig om een basisprincipe te hanteren: afspraak is afspraak. Eerste afspraak telt. Dat was tip 3.

Tip 4: open de onderhandeling nooit met “kan niet bij ons thuis.” Ook niet als het echt niet kan.

Heeft je kind zijn speelmaatje gevonden, dan begint de volgende fase van de speelafspraakjes deal. Bij wie wordt er gespeeld? Sommige kinderen durven niet bij de ander te spelen en willen altijd bij hen thuis. Anders willen altijd bij de ander. Als je de onderhandelingen van de kinderen overneemt, kan het handig zijn om bij de andere ouder dit soort dingen aan te geven. Zeker als je je kind stimuleert om het tegenovergestelde te laten doen van wat hij het liefste wil. De meeste ouders vinden het wel fijn als er over en weer gespeeld wordt. Wel nog een tip, nummer 4: begin de onderhandelingen nooit met de mededeling “Bij ons kan het niet.” Niet direct met de negatieve deur in huis vallen. Daar krijgt elke ouder jeuk van. Heus, iedereen snapt dat als je je andere zoon aan de andere kant van de stad naar de judo moet brengen, de kinderen niet bij jullie kunnen spelen. Maar het is de toon die de muziek maakt. Formuleer de zin zo dat de andere ouder het gevoel krijgt dat hij je een dienst bewijst als hij de kinderen meeneemt.  “Eigenlijk moet Saartje mee naar de judo van Boris. Maar als het uitkomt bij jullie…..”

Tip 5: geef vervangende zaakwaarnemers goede instructies

De honneurs op het schoolplein worden vaak waargenomen door opa’s, oma’s, oppassen. En laatst deed ik zelfs zaken met de zus van een meisje  (“Niet bij ons, om 5 uur thuis en ze mag achterop” en weg was ze, mij met open mond achterlatend). Het is belangrijk dat de waarnemers weten met welke speelruimte ze de onderhandelingen ingaan. Zoals: mag je kind met iemand spelen, mag het mee naar een ander kind, en tot hoe laat? Mag je kind alleen naar huis lopen/fietsen/skaten? Deze basisinformatie is noodzakelijk voor een snelle voortgang van het onderhandelingsproces.

En het allerbelangrijkste dat je met de vervangers moet doen: repeteer een paar keer het huisnummer van jullie huis. Of schrijf het even op hun hand, werkt ook goed. Da’s tip 5. Het is me al een paar keer overkomen dat opa en oma van het klasgenootje van je kind oppassen en je kind met hen mee gaat naar het ouderlijk huis waar jij nog niet eerder bent geweest. Als je dan vraagt: “wat is het adres?” staan ze met hun mond vol tanden. Ja, de straatnaam lukt nog, maar wat was het huisnummer ook al weer………… Dus repeteren óf opschrijven!

Tot zover de les “speelafspraakjes maken op het schoolplein.” Heb je aanvullingen, laat het ons weten!

Meer lezen?

Kinderfeestje thuis organiseren maar geen tijd voor de voorbereidingen? Fluks&Vier heeft complete kinderfeestpakketten. Wees Joe Joker te slim af tijdens de speurtocht naar het geluksdrankje of maak een reis om de wereld in 60 seconden!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *