Unicorn knutselboek: review van een vrolijkmakend boek

De unicorns hadden mij nog niet betoverd, maar toen ik het het Unicorn Knutselboek bekeek werd ik instant een unicornfan. De vrolijke frisse paardjes op de kaft brachten mij tijdens het Siberische koudefront energie en warmte. Hoog tijd om met mijn dochters een aantal knutsels en traktaties uit het boek te maken. Lees hier wat wij van het boek vonden, en hoe het knutselen ons verging.

Unicorn Knutselen met kleuter en 7-jarige

Hier in huis vliegen de unicorns ons om de oren. Nouja figuurlijk dan, want unicorns vliegen natuurlijk niet. Onze oudste dochter maakt per dag minimaal drie unicorntekeningen en met haar zusje babbbelt ze graag over de vraag of ze liever een eenhoorn of een alihoorn willen zijn. Dus toen ‘Het Unicorn knutselboek’ op de deurmat viel, begonnen er twee paar oogjes te glimmen.

Het boek werd uit mijn handen gegrist en bij het omslaan van elke pagina gilden de meisjes om en om “Oh, wauw, die wil ik ook maken.” En eerlijk gezegd, ook ik raakte in de ban van de unicornknutsels.

Op het eerste gezicht oogt het boek een beetje zoet, maar het blijkt wel fris zoet. Het boek start met een opsomming van de benodigdheden. Achter in vinden we voor de diverse knutselwerkjes sjablonen. Dat is handig. Het boekje bestaat uit 25 knutselideeën. Voor een paar unicorn-knutsels blijkt een naaimachine nodig. Die hebben we niet en slaan we maar over.  We bekijken de uitleg van de knutselactiviteiten: die is helder en het lijkt er op dat onze bijna 5-jarige kleuter en haar 7-jarige zus en een vriendinnetje met een beetje hulp van mij de activiteiten prima kunnen doen. Nu nog kiezen welke. We dubten wat en besloten de dinsdagmiddag te vullen met het maken van een unicorn spies en een vrolijke unicornketting.

Unicorn-knutselboek

Het boek oogt fris en vrolijk

luks-en-vier-binnenkant-unicorn-knutselboek

De binnenkant van het boek is al net zo leuk

Unicorn spies maken uit het Unicorn Knutselboek

We beginnen met het maken van een mierzoete unicorn spies. We hebben een heleboel suiker nodig: marshmallows in verschillende vormen en snoepjes in verschillende kleuren, fondant om een hoorntje te kunnen maken. Helaas hebben we niet van die kleurrijke snoepjes in huis als die in het boek gebruikt worden, we moeten het met wat minder kleur doen. De meiden rijgen de marshmallows en snoepjes in recordtempo aan de spies. Nooit geweten dat aan een satéprikker zoveel snoep ging. Dan maken we het hoofd van de unicorn. We plakken met glazuur van een beetje water met poedersuiker eetbare oogjes op de marshmallow. Dat valt nog niet mee. “O, oh, de unicorn wordt weer blind,”grapt mijn dochter als het oogje er weer van afglijdt. Een beetje aandrukken en wat extra glazuur toevoegen, blijkt te helpen. Voor het maken van de hoorn van de eenhoorn beschikken we niet over de drie unicorn-kleuren fondant die nodig zijn volgens het boekje. Nouja, met alleen wit zou het ook moeten lukken.

We makken drie rolletjes die we in elkaar draaien. Wauw, dat ziet er uit als een echte hoorn. De hoorn op de marshmallow plakken blijkt wederom best lastig. De hoorntjes zijn wat te groot en te zwaar. We halveren ze en prikken ze nog een klein stukje op de prikker. Dat gaat beter! Maar voordat ze er weer afkukelen, eten de meisjes hun spiesjes gauw op. Tuurlijk…….de suikerbommetjes doen hun werk: de meisjes stuiteren door de kamer en draaien een stuk of twintig radslagen voordat ze verder gaan met het maken van de eenhoorn ketting.

Fluks-en-Vier-Unicorn-spies

Bommetje vol dat spiesje!

Eenhoorn ketting maken uit het Unicorn Knutselboek

Tijd om aan de slag te gaan met het volgende project, het maken van een unicorn ketting met krimpfolie. We maken een ketting met rijgkralen en hangen daar straks een hangertje van krimpfolie aan. En dat vind ik hartstikke leuk spul, dat krimpfolie. In het boek staat een sjabloon voor een unicorn en een regenboog. Mijn oudste dochter wil haar eigen tekening maken. Prima. Voor de anderen teken ik de hoofdlijnen van de unicorn. Zij kleuren hem zelf verder in. Of zetten er nog een zadel op, zoals mijn oudste doet.

Fluks-en-vier-unicorn-krimpfolie

Druk bezig om de unicorn in te kleuren

Fluks-en-vier-unicorn-knutselboek-krimpfolie

We knippen de figuurtjes uit

Fluks-en-vier-krimpfolie

Alle unicorns verzamelen!

Fluks-en-vier-ketting-rijgen

De ketting is vast klaar

Fluks-en-vier-ketting-klaar

De unicorn kettingen zijn klaar!

We prikken een gaatje door de krimpfolie en leggen hem op de bakplaat in de oven. Na een paar minuten kijken we weer. “Wow, wat is ie klein geworden, “zegt mijn jongste. En inderdaad, de unicorns zijn flink gekrompen. Maar wel een stukje dikker geworden.

De volgende dag showen de meisjes allemaal trots hun ketting. En krijg ik de vraag wat we vandaag uit het boek gaan maken 😉

Kortom, het Unicorn Knutselboek is een dikke aanrader voor alle eenhoornfans. Het boek is te koop bij Bol.com en is geschikt voor kinderen van ongeveer 5 tot 12 jaar.

Meer lezen?