,

Waarom ik zo van de ouderavond houd

Fluks en Vier Blog ouderschap ouderavond

Dinsdagavond, in het schoolgebouw brandt licht. Door de straten fietsen ouders met zitjes achterop, maar zonder kind, naar school.

Met een bekertje thee loop ik de klas binnen. Ik neem plaats op het stoeltje van mijn dochter en check even bij mijn buurvrouw waar zij haar knieën en bovenbenen laat.

“Meester, hij zit op mijn plek.” De eerste rituele grap is een feit. Dertig paar ogen staren naar de meester van dienst. Net als de meester het eerste special effect van het Digibord wil instarten, glipt een moeder op haar tenen de klas binnen.

We schrijven nog een briefje voor onze kinderen, lopen de lijst met persoonlijke gegevens na en dan begint het jaaroverzicht.

Wat staat er in groep 5 allemaal op het programma? Spelling, begrijpend lezen, grammatica. Boekje 1 zus, boekje 2 zo, boekje 3 hier en daar boekje 4. Mijn gedachten dwalen af. Heeft de meester nou een spencer aan of is het trui met een vlak dat precies over de borst loopt?

Oh help, het blokje rekenen blijkt al behandeld, door naar de zaakvakken. Wat een stom woord voor de leuke onderdelen op school.

Aardrijkskunde: heel veel hoofdstukken, kan de meester niet allemaal behandelen. Idem voor topografie. Geschiedenis, dat zijn maar zes hoofdstukken, die krijgt de meester dit schooljaar wel af. Een hele geruststelling. Ik was even bang dat mijn dochter de rest van haar leven blanco zou blijven wat betreft de Tachtigjarige Oorlog zou beginnen. En dan moest zeggen dat ze het wel had willen weten, maar dat de meester te druk was met de kanjertraining en de tafels inoefenen.

Volgende punt. Kleine gezonde traktaties graag. “Moet ik zeggen van de school. Is de voorkeur, maar het is maar een voorkeur” Cupcakes dus, staat genoteerd.

Bij luizen eerst behandelen, daarna pas naar school. Genoteerd.
Sinterklaasviering= tussenjaar. Genoteerd.
In groep 5 worden kinderen anders, niet per se leuker. Genoteerd. HELP!
Ouders gevraagd voor de schooltuin, de ouderraad, de kerstcommissie, de paascommissie, techniekweken, luizen pluizen, rekenmiddagen en voor bijzondere uitjes. Genoteerd.

Ouders uit andere klassen lopen voorbij. Het uur is al om, wij wiebelen op onze stoelen. Maar onze mees zit er net lekker in.

Toets, iedere dinsdag. IEDERE DINSDAG? Ja, iedere dinsdag. Dat is handig, zo’n vaste dag. Ja, maar ELKE week een TOETS? Ze zijn nog zo jong, kan dat niet wat minder? Nee, is goed voor ze. Rapporten over dat de planningstool in kinderbreintjes nog niet ontwikkeld is vliegen vanaf de tafeltjes om de oren van de meester. Ja, ene onderzoek zus en andere onderzoek zo. Maar kinderen moeten leren plannen en dat kan maar beter vroeg. Genoteerd.

Als de meester klaar is met ons, zijn wij nog niet klaar met de meester. Want wie is hij eigenlijk? De demografische gegevens worden meegedeeld. Steekt er nog iemand zijn vinger op voor een vraag naar hobby’s of huisdieren? Helaas.

In het donker lopen we naar onze fietsen. Aardige meester. Ja, aardig ja. En wat moeten de kinderen al veel hè? Het wordt nu wel heel serieus. Serieus ja, heel serieus.

Volgend jaar weer. Ik verheug me er nu al op.

Meer lezen?

Binnenkort een kinderfeestje vieren? Bekijk onze originele complete kinderfeestpakketten. Ga voor een safaridierenfeestje, of speel het spannende postbodespel!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *